Quorim relatie Polarn O. Pyret
01-03-2013Ook in de VS en Engeland is het concept een groot succes. Nu heeft Polarn O. Pyret, bekend door de gestreepte shirts, haar zinnen gezet op de Nederlandse markt.
De formule
Polarn O. Pyret, onderdeel van het beursgenoteerde RNB Retail and Brands
Group, heeft op dit moment 121 vestigingen in tien landen. Het in 1976
opgerichte merk opereerde jarenlang alleen in Zweden. Zo’n tien jaar geleden
werd begonnen met de internationale expansie. Eerst naar buurland Noorwegen,
vervolgens naar andere Scandinavische landen en uiteindelijk ook naar de
VS en Engeland. De Nederlandse winkels zijn eigen vestigingen, maar er
wordt in andere landen ook gewerkt met franchisenemers.
Eindhoven, de eerste vestigingsplaats van Polarn O. Pyret in Nederland,
maakte op ludieke wijze kennis met het Zweedse kinderkledingmerk. Een week
voor de opening van de winkel in de Heuvelgalerie, liepen in het winkelcentrum
acteurs rond in de kenmerkende rood met wit gestreepte shirts. De eerste
Nederlandse brandstore ligt op een absolute A1-locatie in het winkelcentrum.
De gestreepte entree zorgt voor een duidelijk herkenbare Polarn o Pyret
uitstraling. Eenmaal binnen word je omgeven door de vrolijke kleuren van
de kleding en de typisch Scandinavische naturelle tinten van het winkelinterieur.
Het is vooral een heel positieve winkel. Hier zul je geen naveltruitjes,
shirts met pailletten en andere kleding die in feite volwassenenmode in
kindermaten is, vinden. Hier is kleding echte kinderkleding, in felle,
vrolijke kleuren. Rood, groen, geel, blauw en veel gestreepte truitjes,
hét succesnummer van het merk.
Niet alleen de kleding is echt voor kinderen gemaakt, voor de winkel geldt
dit ook. Er is een speelhoek met uitgebreide treinbaan. Maar kinderen mogen
ook onder de rekken door rennen, er is een tunnel gemaakt waar ze doorheen
kunnen en onder de toonbank zit een lachspiegel.
Polarn O. Pyret, wat zich laat vertalen als ‘maatje van kind’, heeft als
missie om kinderen kind te laten zijn. De kleding is tijdloos, uniseks
en onverslijtbaar. Kinderen moeten erin kunnen spelen, het moet lekker
zitten. Kwaliteit en functionaliteit is het belangrijkst. De kleding kun
je 100 keer wassen, op 60 graden zelfs, zonder dat de vorm of kleur minder
wordt. En als je kind eruit is gegroeid kan het broertje of zusje het dragen.
Polarn o Pyret is daardoor ook enorm populair als tweedehandsmerk.
De kleding ziet er mooi uit, maar het bijzondere eraan zit vooral in de
details. Zo hebben de populaire fleecejasjes reflecterende banen op voor-
en achterzijde, zodat kinderen vanuit alle hoeken altijd zichtbaar zijn.
Er zit een ritsbescherming bovenaan bij de hals, zodat ze zich er niet
aan kunnen bezeren. De mouwen bestaan uit drie delen, waardoor kinderen
makkelijker kunnen bewegen. Je kunt het jasje zelfs kleiner of groter maken,
zodat het perfect past. En wat voor alle kleding geldt, is dat de naden
plat zijn, zodat kinderen ze niet voelen.
Polarn o Pyret positioneert zich ‘bovenkant midmarket’Polarn O Pyret wil
dit jaar nog twee vestigingen openen, in Utrecht en Maastricht. Gekeken
wordt naar high-footfall A1-locaties.