Altijd op zoek naar oplossingen

wij kennen de weg

Consument wil niet betalen voor advies

29-10-2012

De Rabobank, ziet ‘een risico dat het prijzen van advies leidt tot doe-het-zelven’.
 
Advieskosten besparen
 
Matthijs Mons, partner bij IG&H Consulting, is ervan overtuigd dat betaald advies niet goed gaat werken bij onder meer lijfrente- en uitvaartverzekeringen. ‘Veel mensen zullen zo’n product niet meer aanschaffen, anderen zullen proberen advieskosten te besparen door zonder een adviseur te kopen.’
 
Per 1 januari 2013 mogen assurantie bemiddelaars (individuele intermediairs en adviesketens) geen provisie meer ontvangen van verzekeraars voor de verkoop van complexe financiële producten. Hierbij gaat het onder meer om hypotheken, overlijdensrisico- en uitvaartverzekeringen.
 
Ingewikkelde producten 
Tussenpersonen moeten de kosten van advies rechtstreeks bij de consument in rekening brengen. Banken moeten hun advieskosten ook rechtstreeks in rekening brengen.
 
‘Zonder de provisie worden producten wel goedkoper, maar de consument ziet dat niet’, zegt Coen van Ham, directeur van het financieel adviesbureau Kettlitz Wulfse. Hij ziet dat meer klanten dan hij verwachtte bij verval van een lijfrente zelf iets regelen. Een lijfrenteadvies kost tussen de € 1000 en € 1500.
 
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) zegt zich wel zorgen te maken over ‘de trend om op grotere schaal aan een breed publiek (zeer) ingewikkelde financiële producten zonder enige vorm van advies te verkopen’. Het is volgens de AFM ‘daarom belangrijk dat financiële dienstverleners goed aangeven voor welke consumenten execution only voor ingewikkelde producten geschikt is en voor wie niet’.
 
Kennis- en ervaringstoets 
Hypotheekadviezen worden nu al vaak direct betaald aan de adviseur, maar de consument merkt dit meestal niet omdat de kosten van het advies vaak worden meegefinancierd.
 
Complexe producten kunnen niet zomaar zonder advies worden verkocht. Particulieren moeten eerst een kennis- en ervaringstoets invullen. Veel assurantie bemiddelaars betwijfelen echter of dat goede toetsen zullen zijn.
 
Op den Brouw  van de Rabobank denkt dat de toets een ‘non-drempel’ is. ‘Ik ben voor helderheid in advieskosten, maar vraag me af of een rechtstreekse adviesrekening bij alle producten werkt.’ Hij noemt als voorbeeld banksparen voor een pensioen. ‘Een klant wil geld sparen en moet dan bijvoorbeeld € 1000 voor advies betalen. Dat is niet uit te leggen.’ Hij hoopt dat de wet, die nog door de Eerste Kamer moet, wordt aangepast.
 
Doel missen - Advies te duur? 
Het provisieverbod komt op een moment dat de consument ook andere lastenverzwaringen voor de kiezen krijgt. Partijen wijten de tegenzin van consumenten om te betalen voor verzekeringsadvies ook aan de slechte voorlichting aan consumenten. Dat ligt volgens velen aan geldgebrek en aan verstoorde verhoudingen in de keten.
 
Als de consument ervoor kiest om zonder adviseur complexe producten te kopen, dan mist het provisieverbod zijn doel. De maatregel is juist bedoeld om de kwaliteit van het financieel advies aan consumenten te verbeteren. Door het provisiesysteem kozen adviseurs niet altijd voor het beste product, maar voor de hoogste provisie.

bron: Financieel Dagblad 29 oktober 2012

Terug
Direct contact Stel uw vraag Afspraak maken

Welkom bij Quorim

De oorsprong van Quorim gaat vele jaren terug. De rechtsvoorgangers zijn al in de jaren zeventig begonnen met het adviseren van bedrijven en particulieren. Op onze site treft u regelmatig nieuwsonderwerpen aan die u als particulier of als bedrijf kunnen helpen bij het maken van uw keuzes. Wij adviseren ondernemers en particulieren op het gebied van risicobeheer en verzekeringsoplossingen. 

Contact

Quorim BV
Postbus 156
5490 AD Sint Oedenrode

Tel: 088-7654054
Fax: 088-7654099
info@quorim.nl 

Direct contact

Telefoon

088-7654054

E-mail

info@quorim.nl


Adresgegevens

Vestiging Sint Oedenrode
Kortestraat 3a (hoofdkantoor)
5491 SZ  Sint-Oedenrode

Vestiging Ekkersrijt
Ekkersrijt 4607
5692 DR Son en Breugel


Openingstijden

Van maandag t/m vrijdag geopend
van 08.30 uur tot 17:30 uur *

Stel uw vraag

Wij staan u graag te woord! Vul uw vraag en gegevens in en wij reageren zo snel mogelijk.

Afspraak maken

Direct contact
Stel uw vraag
Afspraak maken
Top