Bijzondere klanten

vragen bijzondere oplossingen

Beloning adviseur

30-09-2010

Bob Veldhuis, voorzitter van Adfiz, heeft op 27 september aan demissionair minister De Jager van Financiën de ‘Visie op een andere wijze van belonen van de financieel adviseur’ overhandigd.

Daarin neemt Adfiz stelling in de beloningsdiscussie die momenteel breed door de markt gevoerd wordt. De minister heeft met veel interesse kennisgenomen van de visie en bleek in grote lijnen positief over de voorstellen van Adfiz.

Adfiz plaatst het onafhankelijk intermediair aan de kant van de klant. Als adviseur en inkoper namens de klant. Daarnaast onderscheidt Adfiz Financieel Advies en Verzekeringsadvies. Onder Financieel Advies vallen vermogensopbouw, kredieten, banksparen, producten gerelateerd aan leven en dood en de arbeidsongeschiktheidsverzekeringen.


Adfiz wil dat voor Financieel Advies provisie wordt uitgesloten. Adfiz bepleit een rechtstreekse beloning door de klant. Voor Verzekeringsadvies houdt Adfiz vast aan provisie als mogelijke beloningsvorm. Afschaffen van provisie in de schadesector zou niet in het belang van de klant zijn. Het maakt het huidige laagdrempelig advies nodeloos duurder en dus minder toegankelijk.Bovendien is de interesse en de toegevoegde waarde voor consumenten uiterst gering. Adfiz wil bovendien dat elke vorm van winst‐ en volumebonussen wordt verboden, zowel bij financiële producten als bij verzekeringsproducten (schade en zorg). Voor de werkzaamheden die een adviseur voor een aanbieder uitvoert wil Adfiz de wettelijke mogelijkheid van een efficiencyvergoeding.

Adfiz wil niet vooruit lopen op de keuzes die de Europese Commissie gaat maken met betrekking tot eventuele transparantie in de schademarkt Verzekeringsadvies).

De voorstellen die Adfiz doet zullen diep ingrijpen in de markt. Adfiz onderkent de impact van haar voorstellen en vraagt de minister daarom voldoende implementatietijd wanneer hij de voorstellen overneemt.

Adfiz heeft zich bij haar visie laten leiden door gesprekken met de vertegenwoordigers van consumentenorganisaties, de politiek, de media, hoogleraren en toezichthouders. Ook heeft zij het Nibud gevraagd onderzoek te doen naar de wijze waarop de consument financieel advies zoekt en wat hij daarvan verwacht. Ook de leden zijn bij de besluitvorming betrokken geweest. Al deze informatie heeft geleid tot de herpositionering van de onafhankelijke financieel adviseur.

Terug

Welkom bij Quorim

De oorsprong van Quorim gaat vele jaren terug. De rechtsvoorgangers zijn al in de jaren zeventig begonnen met het adviseren van bedrijven en particulieren. Op onze site treft u regelmatig nieuwsonderwerpen aan die u als particulier of als bedrijf kunnen helpen bij het maken van uw keuzes. Wij adviseren ondernemers en particulieren op het gebied van risicobeheer en verzekeringsoplossingen. 

Contact

Quorim BV
Postbus 156
5490 AD Sint Oedenrode

Tel: 088-7654054
Fax: 088-7654099
info@quorim.nl 

Top