Restitutiepolis
Een belangrijk verschil tussen een naturapolis en restitutiepolis is dat verzekerden met een restitutiepolis zelf de arts en andere zorgverleners mogen kiezen. Om de zorg zo goedkoop mogelijk in te kopen, sluiten verzekeraars vaak contracten af met zorgverleners. Als de zorgverzekeraar een contract heeft afgesloten met je arts of behandelaar, wordt de zorg normaal gesproken volledig vergoed.
De bedoeling is dat zorgverzekeraars niet alleen op prijs, maar zeker ook op kwaliteit selecteren bij het afsluiten van zulke contracten. Bij een naturapolis kunt u meestal alleen kiezen voor een arts of behandelaar waamee uw zorgverzekeraar een contract heeft afgesloten. Naast de natura- en restitutiepolis zijn er tegenwoordig allerlei mengvormen.
Bij een pure restitutiepolis bent u volledig vrij om uw eigen zorgverlener te kiezen. Het is wel mogelijk dat u de rekening moet voorschieten en dat u deze daarna moet declareren bij de zorgverzekeraar. Als de zorgverzekeraar met zorgaanbieders afspraken heeft gemaakt over de betaling, hoeft u niet voor te schieten. Bij een pure restitutiepolis betaalt de zorgverzekeraar het zogeheten 'wettelijke tarief' of een 'marktconforme vergoeding' terug.
Uitkeren
Een rondgang langs de zorgverzekeraars leert dat op dit moment CZ de enige grote zorgverzekeraar is die een lijst met tarieven voor 2014 op haar website heeft gepubliceerd. Menzis publiceert deze tarieven naar eigen zeggen ‘binnenkort', maar noemt geen exacte datum. Achmea zegt op haar beurt de tarievenlijst op 31 december te publiceren, op het moment dat alle contracten rond zijn en het gemiddelde gecontracteerde tarief bekend is. VGZ daarentegen geeft aan geen tarievenlijst te publiceren. De verzekeraar beweert dat vrijwel alle nota's bij hen afgehandeld worden en dat er geen noodzaak is om een apart overzicht openbaar te maken. Ook ONVZ maakt geen lijst openbaar met daarin de tarieven voor 2014. ONVZ zegt alleen ‘exorbitant hoge bedragen' die niet reëel zijn, niet geheel te vergoeden. "In 99 procent van de gevallen komen we er uit en krijgt de klant de kosten vergoed", aldus een woordvoerder van ONVZ.
(bron: Consumentenbond en Geld.nl, december 2013)