Voor een goed advies hoeft u niet ver te zoeken

Wij schatten uw risico's goed in.

Liever geld dan voucher

22-02-2021

Bijna 80% van de Nederlanders die nog in bezit zijn van een voucher voor een geannuleerde reis is wil hun geld terug. Dat concludeert Arag uit onderzoek. Bijna 40% wil daarvoor naar de rechter stappen.

Vakantiegangers die hun reis door de coronamaatregelen in het water zagen vallen, kregen afgelopen jaar in veel gevallen een voucher ter waarde van de reissom. Schattingen zijn dat er honderdduizenden vouchers zijn verstrekt, goed voor meer dan €5 miljard. Arag wilde van 1.500 Nederlanders weten wat ze ermee gaan doen. Bijna vier op de vijf (79%) geven aan dat ze liever geld hebben dan een voucher; de helft wil het geld gaan terugvragen. De meesten hebben al actie ondernemen: 45% heeft geprobeerd geld terug te krijgen en 38% van de Nederlanders zegt zelfs naar de rechter te willen stappen om hun geld terug te krijgen. Volgens jurist Laura Stam van Arag zijn er al zaken aanhangig gemaakt bij Kifid en de rechter.

Voucherbank niet voor vliegtickets

Er zou voor reisorganisaties een voucherbank worden opgezet, waarbij ze geld kunnen lenen om consumenten geld terug te kunnen geven voor een pakketreis. Een goed idee, volgens Stam: “De voucherbank voor pakketreisvouchers is een goed initiatief. Wel zouden wij graag zien dat deze op korte termijn definitief wordt goedgekeurd zodat consumenten snel uit hun onzekerheid geholpen worden. Hoe langer die beslissing uitblijft, hoe langer vele duizenden Nederlanders met vragen blijven zitten. Dat voedt onzekerheid.”

DAS lanceert voucherplatform Chekkie

Het zou mooi zijn als er ook een garantiefonds voor vliegticketvouchers zou komen, aldus Arag. Bijna 40% weet niet dat er meerdere typen vouchers bestaan. “Duidelijkheid over het type voucher is belangrijk omdat de mogelijkheden per type voucher verschillen”, zegt Stam. “Die onduidelijkheid voedt het sentiment om een rechtsgang te overwegen om geld terug te krijgen.”

Reiziger is niet rancuneus

De meeste reizigers willen dus geld terug, meer 70% heeft wel begrip voor de positie van reisorganisaties. “Mensen vragen niet hun geld terug vanwege rancune of boosheid. Wel is het zo dat er weinig perspectief voor reizen is. Dan is het lastig om je voucher in te zetten. Dat zorgt ervoor dat mensen een som geld van tot wel een paar duizend euro liever op de eigen rekening hebben. Binnenkort zullen veel vouchers verlopen en is het belangrijk dat er voldoende financiële middelen zijn om iedereen terug te betalen. Via de reisorganisatie, SGR of de voucherbank.”

(bron AM Web)

Terug
Direct contact Stel uw vraag Afspraak maken

Welkom bij Quorim

De oorsprong van Quorim gaat vele jaren terug. De rechtsvoorgangers zijn al in de jaren zeventig begonnen met het adviseren van bedrijven en particulieren. Op onze site treft u regelmatig nieuwsonderwerpen aan die u als particulier of als bedrijf kunnen helpen bij het maken van uw keuzes. Wij adviseren ondernemers en particulieren op het gebied van risicobeheer en verzekeringsoplossingen. 

Contact

Quorim BV
Postbus 156
5490 AD Sint Oedenrode

Tel: 088-7654054
Fax: 088-7654099
info@quorim.nl 

Direct contact

Telefoon

088-7654054

E-mail

info@quorim.nl


Adresgegevens

Vestiging Sint Oedenrode
Kortestraat 3a (hoofdkantoor)
5491 SZ  Sint-Oedenrode

Vestiging Ekkersrijt
Ekkersrijt 4607
5692 DR Son en Breugel


Openingstijden

Van maandag t/m vrijdag geopend
van 08.30 uur tot 17:30 uur *

Stel uw vraag

Wij staan u graag te woord! Vul uw vraag en gegevens in en wij reageren zo snel mogelijk.

Afspraak maken

Direct contact
Stel uw vraag
Afspraak maken
Top