Voor als het even tegen zit

Dan staan wij ook voor u klaar

Geinformeerde verlenging

01-05-2011

Wat gaat er veranderen?
Per 1 juli 2011 treedt de Gedragscode ‘Geïnformeerde verlenging en contractstermijnen zakelijke schade- en inkomensverzekeringen’ in werking. Deze gedragscode is bindend voor alle leden van het Verbond van Verzekeraars. De code sluit aan bij de gelijksoortige regeling voor de particuliere markt, die vorig jaar in werking trad. De code heeft gevolgen voor de verlenging en contractsduur van alle bestaande en nieuwe zakelijke schade- en inkomensverzekeringen.

Uitgangspunt in deze code is een maximale eerste contractstermijn voor zakelijke schade- en inkomensverzekeringen van drie jaar. Na de eerste contractstermijn wordt de contractstermijn 12 maanden en kan de verzekeringnemer direct opzeggen met een opzegtermijn van een maand.

In afwijking van bovengenoemde uitgangspunten is een langere eerste contractstermijn mogelijk wanneer verzekeraar en verzekeringnemer expliciet een langere termijn overeenkomen.

Ook kan de verzekeraar na afloop van de eerste contractstermijn een voorstel doen voor een periode van langer dan 12 maanden. De verzekeringnemer is vrij om daarmee in te stemmen.

Deze gedragscode is specifiek bedoeld voor zakelijke schade- en inkomensverzekeraars, en geldt dus niet voor ziektekostenverzekeraars. De gedragscode is ook niet van toepassing op ‘maatwerkcontracten’ waarbij partijen specifiek onderhandeld hebben over premie en voorwaarden.

Wat is de aanleiding van deze gedragscode?
Deze code voor de zakelijke markt sluit aan bij de wens van de markt naar kortere contractstermijnen en transparantie. Daarnaast past het bij de behoefte van de branche om het vertrouwen van de klant te herstellen.

Wat is de verandering voor de klant?
Door de nieuwe gedragscode wordt het ook voor de zakelijke klant veel gemakkelijker zijn zakelijke schade- en/of inkomensverzekeringen op te zeggen.

Voor bestaande verzekeringen met een contractsvervaldatum na 1 juli 2011, houdt de code in dat na het bereiken van die vervaldatum de contractstermijn bij verlenging maximaal 12 maanden wordt. De klant kan dan elk moment opzeggen met een opzegtermijn van een maand.

Voor nieuwe verzekeringen wordt de eerste contractstermijn maximaal drie jaar. Hierna wordt de contractstermijn bij verlenging 12 maanden en kan de klant elk moment direct opzeggen met een opzegtermijn van een maand. Een langere eerste contractstermijn is mogelijk als partijen expliciet een langere termijn overeenkomen.

bron: Delta Lloyd

Terug
Direct contact Stel uw vraag Afspraak maken

Welkom bij Quorim

De oorsprong van Quorim gaat vele jaren terug. De rechtsvoorgangers zijn al in de jaren zeventig begonnen met het adviseren van bedrijven en particulieren. Op onze site treft u regelmatig nieuwsonderwerpen aan die u als particulier of als bedrijf kunnen helpen bij het maken van uw keuzes. Wij adviseren ondernemers en particulieren op het gebied van risicobeheer en verzekeringsoplossingen. 

Contact

Quorim BV
Postbus 156
5490 AD Sint Oedenrode

Tel: 088-7654054
Fax: 088-7654099
info@quorim.nl 

Direct contact

Telefoon

088-7654054

E-mail

info@quorim.nl


Adresgegevens

Vestiging Sint Oedenrode
Kortestraat 3a (hoofdkantoor)
5491 SZ  Sint-Oedenrode

Vestiging Ekkersrijt
Ekkersrijt 4607
5692 DR Son en Breugel


Openingstijden

Van maandag t/m vrijdag geopend
van 08.30 uur tot 17:30 uur *

Stel uw vraag

Wij staan u graag te woord! Vul uw vraag en gegevens in en wij reageren zo snel mogelijk.

Afspraak maken

Direct contact
Stel uw vraag
Afspraak maken
Top