Goed geregeld

Zekerheid geeft vrijheid.

Autoschadesturing

01-02-2015

Autoschadesturing door verzekeraars is tegenwoordig de norm en de vrije keus van de consument voor een schadehersteller is de uitzondering. Dat dit niet altijd in het voordeel is van diezelfde consument is uit onderzoek van het AM (Assurantie Magazine) gebleken. Eigen risico’s worden door verzekeraars steeds vaker ingezet als ‘boetes’, die inmiddels kunnen oplopen tot EUR 700,- Maar ook het (verplichte) gebruik van imitatieonderdelen is velen een doorn in het oog, omdat hierdoor de dealergarantie kan vervallen en het bovendien tot gevaarlijke situaties kan leiden.

Voordeel
Het voordeel van schadesturing voor de verzekeraars is evident: door de afspraken met herstelbedrijven zeggen verzekeraars de schadelast laag te kunnen houden. Voor de klant betekent dit veel gemak, premievoordeel, lagere eigen risico’s en een gegarandeerde kwaliteit van schadeherstel.”

Oneens
Met dit laatste argument zijn veel schadeherstellers het echter niet eens. Er zijn er verschillende die noodgedwongen ‘onder de kostprijs’ werken en dat gaat juist ten koste van de kwaliteit. De verzekeraar kan zich beroepen op de afspraken die zijn gemaakt met de schadehersteller. Maar voor de schadehersteller is de consument de opdrachtgever. Gaat er iets mis, dan is de schadehersteller aansprakelijk en niet de verzekeraar.

Opletten
Een klant die bij een schade aan zijn auto niet gestuurd wil worden, zal bij het afsluiten van zijn polis goed moeten opletten. De ervaring leert namelijk dat het soms heel wat zoekwerk vergt om in de polisvoorwaarden het regeltje te vinden dat duidelijk maakt dat er een eigen risico in rekening wordt gebracht op het moment dat een niet aangesloten schadehersteller met de schade aan de slag gaat. Volgens blogger Arthur Goes worden autopolissen ook op vergelijkingssites gepresenteerd met het ‘standaard’ lage eigen risico, “waarbij veelal iedere vorm van waarschuwing ontbreekt omdat dit direct gevolgen heeft voor de verkoopcijfers”.

Omzet boven kwaliteit
Het is begrijpelijk en noodzakelijk dat de verzekeraars met de slechte rendementen aan het werk gaan. De rekening hiervoor mag niet bij de verzekerden worden neergelegd. Er moet beter gekeken worden naar de kosten die gemaakt worden om nieuwe verzekerden binnen te halen. De vergelijkingssites maken het voor consumenten aantrekkelijk om op basis van een lage premie een verzekeraar te kiezen. Er wordt veel gewisseld waardoor de gemaakte kosten niet tot nauwelijks terug verdiend worden. De honger naar nieuwe omzet wint het vaak van een verstandig acceptatie- en prijsbeleid. Hierdoor is een positief rendement nauwelijks haalbaar.

(bron AM Magazine).

Terug
Direct contact Stel uw vraag Afspraak maken

Welkom bij Quorim

De oorsprong van Quorim gaat vele jaren terug. De rechtsvoorgangers zijn al in de jaren zeventig begonnen met het adviseren van bedrijven en particulieren. Op onze site treft u regelmatig nieuwsonderwerpen aan die u als particulier of als bedrijf kunnen helpen bij het maken van uw keuzes. Wij adviseren ondernemers en particulieren op het gebied van risicobeheer en verzekeringsoplossingen. 

Sinds 2023 maakt Quorim onderdeel uit van Summa Groep.

Contact

Quorim BV

Pettelaarpark 110 (hoofdkantoor)    

5216 PS  's-Hertogenbosch

Tel: 088-7654054
Fax: 088-7654099
info@quorim.nl 

Direct contact

Telefoon

088-7654054

E-mail

info@quorim.nl


Adresgegevens

Vestiging 's-Hertogenbosch

Pettelaarpark 110 (hoofdkantoor)    

5216 PS  's-Hertogenbosch

Vestiging Ekkersrijt
Ekkersrijt 4607
5692 DR Son en Breugel


Openingstijden

Van maandag t/m vrijdag geopend
van 08.30 uur tot 17:30 uur *

Stel uw vraag

Wij staan u graag te woord! Vul uw vraag en gegevens in en wij reageren zo snel mogelijk.

Afspraak maken

Direct contact
Stel uw vraag
Afspraak maken
Top